In the Picture: S-P-A-C-E projects

Pepijn Smit richtte in 2018 S-P-A-C-E projects op. Hij heeft inmiddels interessante projecten afgerond en toonaangevende winkeldesigns op zijn naam staan zoals Fabienne Chapot en Ace & Tate. Sinds dit jaar mag Design Post Amsterdam aan deze lijst toegevoegd worden.

“De warmte van een Amsterdams bruin café” – dat is de sfeer en het gevoel die de showroom moet uitstralen. Een flinke uitdaging voor een showroom met een totale oppervlakte van 1500m2. Hoe zorg je daar dan voor? Door intieme ruimtes te creëren door middel van het sierlijk plaatsen van gordijnen van Kvadrat. De opstellingen van Arco, Arper, Casala en Montis verschijnen op natuurlijke wijze en de verlichting die geselecteerd is door Eikelenboom komt nog beter tot z’n recht en maakt het plaatje compleet. De unieke designs van de individuele merken versterken elkaar op deze wijze.

We interviewden Pepijn Smit hierover! Lees verder.


“Pepijn, in 2018 heb je S-P-A-C-E projects opgericht. Vertel daar eens wat meer over?

“Ik hou van diversiteit en uitdaging. Na 15 jaar bij verschillende modehuizen, ontwerpers en studio’s ervaring te hebben opgedaan, was het tijd om op eigen voeten te staan. Ik geloof in een holistische aanpak en maak graag verhalen tastbaar, door middel van ruimtes. Een functionerende ruimte die tevens het verhaal communiceert van het merk.”

“Je hebt o.a. de winkeldesigns van Fabienne Chapot en Ace & Tate op je naam staan. Toen klopte wij bij je aan. Wat was je allereerste gedachte toen je voor ’t eerst bij het ‘oude’ Design Post Amsterdam binnenstapte?”

“Mooie ruimte met geweldig uitzicht.” … “Maar ook heel open, te open, waardoor alles in elkaar wegviel. In één oogopslag zag je alles in de 1500m2 en werd je niet geprikkeld om door de ruimte te meanderen. En hoewel ik van een mix & blend houd, was het hier toch wel wat onduidelijk waar je naar keek. Welk merk je dan moest aanspreken bij welk product was niet duidelijk.

Mijn eerste indruk? Mooie ruimte met geweldig uitzicht. Maar ook heel open, te open.

“En hoe ga je dan aan de slag – heb je een routine?”

Ik probeer routine te voorkomen, maar ik ontkom er niet aan eerst te onderzoeken wat de essentie is van de vraag. En wat hier belangrijk is, is dat je met twee identiteiten te maken hebt. De identiteiten van de merken, en de identiteit van Design Post Amsterdam. Het moet elkaar niet in de weg gaan zitten, maar versterken.”

“En hoe is je idee tot stand gekomen voor Design Post Amsterdam?”

“Door te zoeken naar hoe we de beleving van de ruimte spannender konden maken, waardoor je meer oog krijgt voor de kwaliteit en individuele producten. Je moet kunnen blijven ontdekken.”

“Meer hiërarchie en helderheid in de ruimte creëren, maar toch flexibel blijven voor verschillende evenementen die georganiseerd worden bij Design Post Amsterdam.

Een plek waar je graag even de tijd neemt.

“Het idee om het een minder steriele showroom te maken, maar meer warmte te brengen waardoor je je er prettiger voelt en er graag verblijft. En uiteraard dat het, het Design Post Amsterdam DNA vertaald”.

“Een minder steriele showroom met meer warmte. Dat is vaak lastig te creëren met een oppervlakte van 1500m2. Hoe komt dat dan tot uiting?”

“Met gordijnen hebben we grote gebaren kunnen maken. Structuur en sturing kunnen geven aan de “Customer Journey” en we blijven flexibel. Het creëert plekken waar bijvoorbeeld een productcategorie kan worden uitgelicht. De kleuren van de gordijnen zijn bruintinten. Bruin, omdat de mix van alle ‘kleuren’ (lees: verschillende merken) bruin maakt. Bruin is een kleur van het verleden, maar ook van nu. Dat maakt het tijdloos. Bruin geeft warmte aan het interieur en is gemakkelijk te combineren met de meubels.”

“Wat maakt het nieuwe Design Post Amsterdam bijzonder?”

De combinatie van de verschillende producten voor interieur. Van verlichting, stoffering, vloeren, tot verschillende meubels en stijlen. En hopelijk nu in een heldere manier uiteengezet, een plek waar je graag even de tijd neemt, én waar evenementen voor verdieping plaatsvinden.

“Ten slotte… Waar ben je het meest trots op?”

Dat alle deelnemers van Design Post Amsterdam blij zijn met het eindresultaat. Dat ieder merk, met zijn individuele verhaal, zich ook kan vinden in het overkoepelende verhaal.


Pepijn Smit oprichter van S-P-A-C-E projects, ontwierp in 2019-2020 de nieuwe showroom van Design Post Amsterdam, een interieurcollectief waar Arco, Arper, Casala, Eikelenboom, Kvadrat en Montis hun collecties tonen. September 2020 is deze metamorfose afgerond.

Benieuwd geworden? Maak een afspraak om te komen kijken naar de nieuwste collecties!

site by de heren van