Interview met Jarrik Ouburg van HOH Architecten

In de aanloop naar Talk #16 ‘Bright lights, bright minds’ op 11 januari introduceren we een korte interviewreeks met de sprekers van deze avond. De aftrap zal worden verzorgd door Jarrik Ouburg van HOH Architecten. Tijdens de Talk zal hij het gaan hebben over de nieuwe onderdoorgang bij de A10 nabij Sloterdijk. Dit project is samen met het illustere duo Children of the Light vormgegeven. Maar wat inspireert hem? En welke rol speelt licht in zijn werk? Hieronder leest u er meer over.

 

Voor de start van HOH Architecten (Hartemink, Ouburg en Hilgendorf) heeft Jarrik Ouburg o.a. in Zurich, Tokyo en Brussel gewerkt als architect en stedenbouwkundige. Sinds 2008 heeft hij een eigen studio in Amsterdam. Eerst zelfstandig onder de naam OJO (Office Jarrik Ouburg), maar later samen met Carsten Hilgendorf en Freyke Hartemink als HOH Architecten. “Door samen te werken merk je dat je hetzelfde bent, maar andere kwaliteiten hebt. Ondanks een andere achtergrond of carrière ga je wel dezelfde kant op. Lastig om te omschrijven, maar eigenlijk staat je noordpijl gelijk – iets wat gewoon zo is en onmogelijk valt te forceren. De samenwerking zorgt ervoor dat er meer op ons pad komt en we gedrevener zijn dan afzonderlijk te werken”.

Om HOH Architecten in een aantal woorden samen te vatten is lastig. “Onze ambitie is om een impact te hebben op de bebouwde omgeving, de kwaliteit van wonen en werken te verbeteren, hiermee te experimenteren en te ontdekken. Daar zijn we mee bezig, dat maakt ons nieuwsgierig en geeft ons energie”. Deze betrokkenheid werkt op meerdere niveaus, van een stedenbouwkundig plan van 125.000 m2 tot een relatief klein object voor het Amsterdam Light Festival waar ze ook als makers aan zijn verbonden.

Op de vraag of Jarrik zich comfortabeler voelt in de rol van maker of architect is hij duidelijk: “Zolang het project maar centraal blijft staan is dat niet zo relevant. Als het betekent dat we in Tilburg een bepaalde stof moeten kopen, die laten laseren in het Textielmuseum om er vervolgens een gordijn van het maken dan is dat maar zo. Dat hoort nou eenmaal bij het project, soms moet je gewoon fysiek bezig zijn met het produceren”. Neem bijvoorbeeld het project ‘tussen-ruimte’ wat zich richt op de ruimten tussen gebouwen op de grachten gordel. Plekken die in het verleden toegang gaven tot een stal of een steegje maar waarvan de functie verloren is gegaan. Een soort niemandsland dat als bergruimte voor fiets of vuilniszak gebruikt word maar door HOH Architecten weer wakker is gekust. “Hier bouwen we zelf mee. Je kan alles wel uittekenen of bedenken, maar als je gedachten de werkelijkheid raken dan moet je wel zelf aan de knoppen zitten”. Die ‘hands-on’ mentaliteit maakt ook deel uit van de magie tijdens zo’n proces. Niet elk detail hoeft gecontroleerd worden, maar er moet wel een bepaald contact met het project gehouden worden. “Praten met mensen die met hun handen werken, weten hoe iets gemaakt wordt – dat zijn mooie momenten”.

Ook speelt context een belangrijke rol in de projecten van HOH. “Ik vergelijk het zelf altijd met karate en judo. Bij karate draait het om kracht op iemand anders toeleggen, maar bij judo gebruik je de kracht die op je afkomt. Wij bekijken per project hoe je de context, dus de kracht van een bepaalde plek of object, zo voor je kan laten werken dat het opeens opvalt of speciaal gemaakt lijkt te zijn”. Het laatst opgeleverde project voor het Amsterdam Light Festival is daar een goed voorbeeld van. Als enige deelnemer voegen ze namelijk geen licht toe, maar maken ze gebruik van wat al voorhanden is. Archetypen straatlantaarns zijn op een podium geplaatst en omlijst waardoor deze meer opvallen. “We krijgen nu zelfs de vraag of we die lantaarnpalen hebben laten maken, maar die stond er natuurlijk al”.

Met diezelfde instelling kijken wij ook naar een stedenbouwkundig plan voor een stuk Oudekerk aan de Amstel vlakbij de voormalige Bijlmerbajes – een project van meer dan 125.000 m2. “Qua schaal het tegenovergestelde van het Light festival, maar wanneer je inzoomt en je verdiept ontdek je ook eigenschappen van een plek die aanknopingspunten kunnen zijn om op voort te bouwen.

Licht, het onderwerp van onze aankomende Talk, speelt een belangrijke rol in het werk van HOH Architecten. “Zonder het meteen heel pathetisch te willen stellen, maar het is de bron van alles. Bij het Light festival was het niet zozeer te doen om de lantaarnpaal of het decoratieve element ervan, maar om de kwaliteit van het licht. De sfeer die het heeft en wat dat doet met de stad”. Jarrik refereert hiermee aan het oranje licht van de oude natriumlampen straatlantaarns. Het licht hiervan verschilt enorm met de gemoderniseerde felle led verlichting. “Een soort tijdscapsule, waarmee je je in de jaren ‘60 waant. Alsof elk moment Rutger Hauer met Monique van de Ven op zijn stuur kan langsfietsen”.

Maar ook op grotere schaal speelt licht een belangrijke rol, zoals in het stedenbouwkundig plan bij de Bijlmerbajes. Zo probeert HOH Architecten daar ervoor te zorgen dat een heel stadsdeel als het ware ‘uitgelicht’ wordt. “Waar komt de zon vandaan en hoe is de lichtval? Hoe zorgen we ervoor de dat iedereen in de avond nog zon heeft op zijn of haar balkon heeft? Het nadenken over het licht in zo’n grote openbare ruimte is weer heel anders maar het blijft essentieel in het ontwerp”.

 

Meer informatie:

DPA Talk#16; Bright minds, bright lights
Datum: 11 januari
Tijd: 17:30 – 19:00
Plek: Design Post Amsterdam

Website: HOH Architecten
Tickets: DPA Talk#16; Bright minds, bright lights

site by de heren van